Zestawy naprawcze do dętek rowerowych i motocyklowych

Zgodnie z danymi statystycznymi, Polacy coraz chętniej korzystają z przemieszczania się na dwóch kółkach. Prawie 80% rodzin posiada jednoślad, a coraz większa ilości tras rowerowych powoduje, że nawet mniej doświadczeni rowerzyści chętnie pokonują kolejne kilometry. Coraz popularniejsze poruszanie się rowerami skutkuje ich większą liczbą, ale też większym wyborem. Rowery różnią się od siebie wielkością, wagą i co ważne przy naprawie dętek rowerowych – wielkością koła, grubością bieżnika.

Opony to najważniejsza rzecz w jednośladzie, mająca bezpośredni kontakt z nawierzchnią i w praktyce narażona najczęściej na różnego rodzaju uszkodzenia. Najczęstszą przyczyną uszkodzeń dętek rowerowych są przebicia. Gwóźdź, śruba, ostry przedmiot na drodze sprawiają, że opona rowerowa zostaje uszkodzona i w jej wyniku zniszczeniu zostaje poddana dętka.  Największą zmorą użytkownika jest brak możliwości kontynuacji jazdy, gdy taka opona, a w zasadzie najczęściej dętka, ulegnie uszkodzeniu.  Najczęściej nie odbywa się to w okolicy wyspecjalizowanego w naprawie serwisu, często gdzieś w lesie, lub parku. Co zatem zrobić, kiedy jedna z opon zostanie przebita? Można oczywiście zabierać ze sobą zapasowe dętki, jednak praktycznie bardziej uzasadnioną opcją jest zakup zestawu naprawczego do dętek rowerowych. Zestaw do naprawy dętek jest mniejszy niż dodatkowa dętka, jest też tańszy, ponieważ w zestawie naprawczym znajdują się materiały potrzebne do naprawy kilku uszkodzeń. Taki zestaw w postaci niewielkiego pudełka z tworzywa, kleju, papieru ściernego i łatek do dętek o zróżnicowanej wielkości zawiera niewiele miejsca i można go przechowywać w torbach czy sakwach rowerowych. Warto tutaj pamiętać, że dętki rowerowe można naprawić samodzielnie w kilka minut.  Stosowanie zestawów naprawczych do dętek rowerowych nie wymaga szczególnych umiejętności, a intuicyjna graficzna instrukcja wewnątrz zestawu naprawczego pozwoli szybko i łatwo wykonać cały proces naprawy. Polega to w praktyce na doborze odpowiedniej wielkości łatki z zestawu, zmatowieniu powierzchni dętki i usunięcia resztek starej gumy przy użyciu papieru ściernego, następnie równomiernej aplikacji kleju i po kilku minutach przyklejeniu łatki. Cały proces naprawy łatki rowerowej trwa około 10 minut, pod warunkiem szybkiego zdjęcia koła z roweru i rozmontowaniu dętki. Można go wykonać na poboczy drogi, lub w lesie i nie wymaga żadnych dodatkowych narzędzi poza tymi, które znajdują się w zestawie naprawczym do dętek rowerowych.

Zestawy naprawcze dostępne są w kilku wariantach. Najpopularniejsze i najbardziej trwałe są zestawy naprawcze niemieckiej firmy REMA TIP-TOP. Są one rozpoznane wśród rowerzystów. Na rynku mamy zestawy typu Quick Patch, zawierające łatki samoprzylepne, nie wymagające dodatkowego kleju, zestawy Tourning, który zawiera łatki okrągłe oraz podłużną, ale także zestawy naprawcze do dętek rowerów górskich czy wyścigowych.

Pogodnie wygląda sytuacja w przypadku motocykli i motorowerów. Stanowią one coraz częściej sposób na rekreację i tu również warto pamiętać, by zapewnić sobie spokój poprzez zaopatrzenie w zestaw naprawczy do dętek motocyklowych. Naprawa dętki motocyklowej we własnym zakresie za pomocą zestawu naprawczego pozwoli kontynuować jazdę do celu lub do najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego. Zaraz po naprawie dętka może być używana. W skład takiego zestawu poza instrukcją, papierem ściernym i klejem wchodzą aż 4 łatki naprawcze okrągłe i jedna większa o kształcie podłużnym, idealna do naprawy przecięć.